-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40922 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:32

ارزش عامل تقاضاي بيعت يزيد و امتناع امام نسبت به مسآله دعوت مردم كوفه در قيام امام حسين چگونه است؟
عامل تقاضاي بيعت و امتناع امامـكه از همان روزهاي اول ظاهر شدـارزش بيشتري نسبت به مسآله دعوت، به نهضت حسيني مي دهد. به جهت اينكه روزهاي اول است، هنوز مردمي اعلام ياري و نصرت نكرده اند، دعوت و اعلام وفاداري نكرده اند. يك حكومت جابر و مسلط، حكومتي كه در بيست سال گذشته در دوران معاويه خشونت خودش را به حد اعلي نشان داده است [تقاضاي بيعت مي كند.] معاويه مخصوصا در ده سال دوم حكومت و سلطنت خود به قدري خشونت نشان داد كه به اصطلاح تسمه از گرده همه كشيد؛ كاري كرد كه در تمام قلمرو او حتي مدينه طيبه و مكه معظمه در نمازهاي جمعه علي بن ابيطالب را علي رؤوس الآشهاد به عنوان يك عمل عبادي لعنت مي كردند، و اگر صداي كسي در مي آمد ديگر اختيار سرش را نداشت، سرش از خودش نبود. آنچنان تسمه از گرده ها كشيده بود كه در اواخر عهد او نام علي را بر زبان آوردن جرم بود. (اين، متن تاريخ است.) اگر مي خواستند بگويند علي بن ابيطالب، با اشاره و بيخ گوشي مي گفتند. كار به آنجا كشيده بود كه اگر حديثي مربوط به علي بود و در آن فضيلتي ولو كوچكترين فضيلت از علي گنجانده شده بود، محدثين و راويهاـكه احاديث را براي يكديگر روايت مي‎كردند در صندوقخانه هاي خلوت، پرده ها را مي آويختند، درها را مي بستند، يكديگر را قسم مي دادند كه اين را فاش نكني، از قول من همه جا نقل نكني، اگر مي خواهي روايت كني براي آدمي روايت كن كه صددرصد راوي باشد و جذب كند و افشا نكند.
در يك چنين شرايط سختي جانشين همين آدم، خليفه شده است و از او جوانتر، مغرورتر، سفاكتر و بي سياست تر كه حتي ملاحظات سياسي را هم نمي كند. آنوقت «نه» گفتن در مقابل چنين قدرتي كار كوچكي نيست (بايد بيعت كني! خير، بيعت نمي كنم؛ اگر تمام وجودم را قطعه قطعه كنيد بيعت نمي كنم) از اين نظر كه مي بينم در اين حال امام به تنهايي و بشخصه در مقابل تقاضاي نامشروع يك قدرت بسيار بسيار جبار ايستاده است بدون اينكه نامي از اعوان و انصار باشد، حتي صدي ده هم احتمال موفقيت باشد؛ و از اين نظر كه حاضر نيست رآي و عقيده خودش را بفروشد و تظاهر كند؛ چون بعدها تاريخ نخواهد گفت حسين به زور و جبر بيعت كرد. همينهايي كه بيعت را به جبر مي گيرند، تاريخ را هم به زور پول مي سازند، همان طور كه ساختند. معاويه و اطرافيانش قسمتي از بيت المال مسلمين را به اصطلاح امروز صرف اجير كردن و استخدام روحانيت آن روز مي كردند؛ راويهاي بي بند و بار، بي عقيده و بي ايمان را با زور پول مي خريدند و آنها احاديث پيغمبر را تغيير مي دادند، اسمها را در احاديث پيغمبر عوض مي‎كردند، حديثي در مدح دشمنان علي وضع مي كردند. مورخين نوشته‎اند سمرة بن جندب هشت هزار مثقال زر گرفت و يك حديث عليه علي بن ابيطالب جعل كرد. بنابر اين براي آنها تغيير دادن تاريخ كار مشكلي نبود. اگر هم بعدها بخشي از تارخي ماند، به واسطه عملياتي نظير نهضت حسيني بود والا اگر حسين(ع) هم سكوت مي‎كرد، تاريخ هم تغيير كرده بود. پس اين عامل ارزش بالاتر و بيشتري نسبت به عامل دعوت مردم كوفه، به نهضت اباعبدالله(ع) مي‎دهد.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني صفحه: 212 الي 214
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.